GroupAuto, G-Truck

Mapa strony

Prawidłowy wybór i eksploatacja akumulatorów w pojazdach użytkowych

wróć
  • Akumulator kwasowo- ołowiowy
         Akumulator jest urządzeniem do magazynowania energii elektrycznej w formie chemicznej.
    Energię uwalnia w kontrolowany sposób w postaci prądu stałego. Wszystkie rodzaje akumulatorów
    składają się z elektrody dodatniej i elektrody ujemnej zanurzonych w elektrolicie. Całość
    umieszczona jest w pojemniku. Akumulatory stosowane w pojazdach użytkowych to akumulatory
    kwasowo- ołowiowe. Znaczy to, że elektroda dodatnia i ujemna wykonane są ze związków ołowiu i
    zanurzone w rozcieńczonym kwasie siarkowym. Akumulatory kwasowo- ołowiowe po
    rozładowaniu, można ponownie ładować.
  • Budowa
         Akumulatory przeznaczone do samochodów osobowych zbudowane są z 6 ogniw
    ołowiowo-kwasowych połączonych szeregowo. Każde z ogniw generuje siłę elektromotoryczną
    (SEM) równą 2 V. Cały akumulator generuje zatem napięcie w wysokości 12 V. Wewnętrzny opór
    elektryczny akumulatora jest bardzo mały, umożliwiając przepływ bardzo dużego prądu. W
    akumulatorach ciężarowych znajduje się 12 ogniw co daje łącznie moc 24 V.

         Istotną wadą akumulatorów kwasowo- ołowiowych jest możliwość wycieku z nich kwasu
    siarkowego oraz parowanie wody powodujące zbyt duże stężenie w elektrolicie i konieczność
    okresowego uzupełniania. Rozwiązaniem problemu jest stosowanie bardzo szczelnej,
    nierozbieralnej obudowy lub zastosowanie elektrolitu żelowego. Elektrolity żelowe są w dalszym
    ciągu wodnymi roztworami kwasu siarkowego do którego dodaje się środka żelującego np. żywicy
    silikonowej. Zapobiega to parowaniu wody i jej wyciekom. Oba typy akumulatorów nazywa się
    „bezobsługowymi” ponieważ nie wymagają one kontrolowania składu i ilości elektrolitu.
         Akumulatory bezobsługowe są dalszym krokiem w rozwoju akumulatorów hybrydowych.
    Obie płyty - ujemna i dodatnia - składają się ze stopu ołowiu i wapnia (Pb, Ca)( podobnie jak
    akumulatory hybrydowe). Na rynku dostępne są także konstrukcje zawierające srebro. Takie
    akumulatory w swojej nazwie mają słowo Silver. Jest ono dodawane do płyty dodatniej, która
    zawiera też mniej wapnia. W tradycyjnych akumulatorach hybrydowych zużycie wody wynosi 2-4
    g/Ah natomiast w akumulatorach bezobsługowych jest to 1 g/Ah.
         Zastosowanie wspomnianych wyżej domieszek wapnia i srebra pozwala na przedłużenie
    żywotności akumulatora. W szczególności uzyskuje się stałą wartość prądu rozruchowego przez
    praktycznie cały okres serwisowania akumulatora. W praktyce wygląda to tak, że akumulator po
    75% swojego życia( okres użyteczności akumulatora to ok 5 lat) dysponuje jeszcze prądem
    rozruchowym ponad wymagane normy, natomiast później wartość tego prądu zaczyna spadać.

         Inną jeszcze technologią stosowaną w akumulatorach, konkurencyjną do akumulatorów
    żelowych jest zastosowanie rozwiązania w, którym elektrolit jest zaabsorbowany w separatorze
    wykonanym z maty szklanej. Taki rodzaj wypełnienia przestrzeni międzyelektrodowej powoduje
    zlikwidowanie możliwości wycieku elektrolitu z uszkodzonego mechanicznie akumulatora.

    3. Wybór akumulatora
         Akumulatory kwasowo- ołowiowe różnią się od siebie m.in. wielkością, mocą, pojemnością.
    Aby wybrać najlepszy akumulator dla swojego pojazdu należy sprawdzić książkę serwisową
    pojazdu i znaleźć w niej rekomendacje producenta dotyczące:

    Klasy wielkości akumulatora- rozmiar akumulatora, który będzie najlepiej pasował do fizycznych
    wymiarów pojazdu. Najczęściej pojazdy przystosowane są do więcej niż jednej klasy.

    Mocy zimnego rozruchu tzw. CCA- jest niezwykle istotna w sytuacjach startowania w niskich
    temperaturach. Jest to siła prądu jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w
    temperaturze -17,8 C zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.

    Pojemność rezerwowa tzw. RC- zasila system elektryczny w pojeździe, kiedy alternator przestaje
    ładować akumulator. Wskaźnik ten oznacza ilość minut w czasie których akumulator będzie w
    stanie dostarczać pełną moc zanim jego napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.

         Ogólnie oba czynniki CCA i RC im wyższe tym lepiej. Jeśli pojazd użytkowany jest w
    klimacie stosunkowo zimnym konieczne jest zwrócenie dużej uwagi na wskaźnik CCA przy
    wyborze akumulatora. Sprawa ma się odwrotnie jeśli pojazd przebywa głównie w klimacie ciepłymwtedy
    ten czynnik niekoniecznie jest ważny.
         Jeśli pojazd posiada bogate wyposażenie jak np. kabiny samochodów ciężarowych
    przystosowane do przebywania i nocowania w nich kierowców przez dłuższy okres trzeba
    uwzględnić: typ wyposażenia, które będzie zasilane, ilość energii liczonej w Amperach potrzebnej
    do zasilenia oraz ilości godzin w jakich wyposażenie będzie zasilane. Następnie musimy wykonać
    proste mnożenie: ilość Amperów(A) razy ilość godzin(h) i otrzymujemy Amperogodziny (Ah). Do
    wyniku możemy doliczyć 20% zapas bezpieczeństwa.

    4. Eksploatacja
         Każdy akumulator kwasowo- ołowiowy bezwzględnie musimy przed rozpoczęciem
    eksploatacji doładować do 100%. Praktycznie, co 6 miesięcy powinno się
    taki akumulator doładować, a podczas eksploatacji sprawdzać i uzupełniać
    elektrolit wodą destylowaną( jeżeli akumulator nie jest bezobsługowy).
    Przed montażem akumulatorów w samochodach ciężarowych, nie wszyscy zwracają
    uwagę, aby były one identyczne i sparowane. Jeżeli montujemy dwa akumulatory o
    różnym stopniu naładowania (czyli różnym oporze wewnętrznym), zdarza się, że
    nigdy nie uzyskają one równego obciążenia. Przy połączeniu szeregowym ten sam
    prąd płynie przez obydwa akumulatory i przy różnym oporze wewnętrznym
    odkładają się różne napięcia czyli każdy jest doładowywany w innym stopniu.

    Rada: parowanie, czyli połączenie plusa z plusem a minusa z minusem na
    minimum 1 godzinę rozwiązuje ten problem.

    Kierowcy ciężarówek czasami podłączają pod jeden akumulator odbiornik
    (radio, lodówkę itp.) na 12V. Powoduje to nierówne obciążenie, jeden
    akumulator jest niedoładowywany natomiast drugi przeładowywany, co w
    konsekwencji doprowadza do uszkodzenia obydwu.

    Rada: należy koniecznie w takich przypadkach stosować przetwornicę 24V na
    12V nie można dodatkowo obciążać tylko 1 akumulatora.

         Dodatkową informacją jest to , że w przypadku ciągłego niedoładowywania jednego
    z akumulatorów powstaje zasiarczenie płyt baterii co objawia się zmianą koloru elektrolitu
    na szary czego skutkiem jest tzw opad masy czynnej , który jest przyczyną min zwarcia w
    celi.

    Życzymy pełnego zadowolenia z użytkowania akumulatorów zakupionych w sieci
    hurtowni Opoltrans. /zespół Opoltrans

Pobierz broszurę PDF 

 

wróć