Oleje typu PAG i PAO nie mieszają się całkowicie i nie są w stanie stworzyć jednorodnej mieszaniny, zapewniającej prawidłowy przebieg procesu smarowania części mechanicznych sprężarki. Początkowo, po zmieszaniu tych olejów, mieszanina wydaję się „w miarę” jednorodna. Jednakże, po krótkim czasie (ok. 1h), gdy sprężarka nie pracuje, następuje ponowna separacja.
Podczas uruchamiania sprężarki klimatyzacji, przy nierozgrzanym układzie, różne gęstości i lepkości rozdzielonych olejów będą prowadzić do ograniczonego smarowania precyzyjnie wykonanych elementów ruchomych wewnątrz sprężarki – na tłoków oraz cylindrów. Olej o niewłaściwej lepkości (zwłaszcza o za dużej lepkości – jak w przypadku zastosowania oleju PAO 68 zamiast oleju PAG 46) nie wnika dokładnie pomiędzy ruchome części, w związku z czym tarcie będzie powodować przegrzanie i zużycie sprężarki.
Oleje uniwersalne nie mieszają się w ten sam sposób z czynnikiem chłodniczym jak oleje typu PAG, w związku z czym cyrkulacja oleju i czynnika w układzie może być niewłaściwa, ograniczona, nieodpowiednio zabezpieczając sprężarkę oraz inne elementy układu, takie jak zawór rozprężny lub uszczelnienia. Zastosowanie oleju o lepkości innej niż wymagana przez producenta sprężarki może prowadzić do poważnych awarii.