| 1. | Sprawdź stan ogumienia, a w tym głębokość bieżnika, równomierność zużycia, uszkodzenia i spękania. Jeżeli zużycie bieżnika lub uszkodzenia opony wymagają, wymień ogumienie na nowe zgodnie z potrzebami. | 
| 2. | Jeżeli jeździsz zagranicę, to sprawdź jakiego ogumienia wymagają przepisy danego kraju. Dziś najczęściej wymaga się ogumienia przystosowanego do zimowych warunków M+S (błoto i śnieg) lub całkowicie zimowego. | 
| 3. | Sprawdź ciśnienie w ogumieniu, żeby złe ciśnienie nie spowodowało nadmiernego lub nieprawidłowego zużycia, pęknięć na boku opony (barku lub nad stopką), w rowkach bieżnika, a w efekcie końcowym nie doprowadziło do wystrzału i zniszczenia opony. | 
| 4. | Należy wozić ze sobą łańcuchy na koła, łopatę i worek piasku z solą, żeby w trudnych warunkach drogowych zimowych wyjechać z trudnego i śliskiego terenu. | 
| 5. | Sprawdź działanie układów antypoślizgowych, a w tym ABS, EBS i ASR, żeby hamować tam gdzie jest potrzeba i nie doprowadzić do niekontrolowanego poślizgu. | 
| 6. | Sprawdź stan i szczelność wszystkich przewodów, połączeń i zaworów pneumatycznych, żeby nie tracić powietrza potrzebnego w układzie hamowania i układach wspomagania różnych podzespołów. | 
| 7. | Napełnij układ pneumatyczny płynem przeciw zamarzaniu układu pneumatycznego, żeby nie dopuścić do osadzania się wody i zamarzania jej w układzie pneumatycznym podczas mrozów. | 
| 8. | Wymień filtr osuszacza powietrza, żeby jak najmniej wilgoci wchodziło do układu pneumatycznego w zimie. | 
| 9. | Spuść ze zbiorników powietrza skropliny wody zaworkiem spustowym od dołu butli, które nazbierały się w okresie lata i jesieni. | 
| 10. | Sprawdź stan przewodów łączących ciągnik z naczepą i wymień na nowe (markowe) jeżeli są stare, twarde i spękane. | 
| 11. | Sprawdź stan instalacji elektrycznej i połączeń elektrycznych. | 
| 12. | Zabezpiecz połączenia elektryczne preparatami do styków elektrycznych. Chodzi o połączenia elektryczne typu bezpieczniki, przekaźniki, połączenia żarówek, kablowe, stacyjki, połączenia gniazdek i wtyczek przewodów elektrycznych ciągnik-naczepa, gniazda lamp i reflektorów etc. | 
| 13. | Sprawdź dokładnie zamknięcia pokryw w reflektorach i lampach zespolonych oraz światłach dodatkowych. | 
| 14. | Wymień lub napraw nadpalone styki, końcówki elektryczne, kostki, przewody w instalacji elektrycznej. | 
| 15. | Przesmaruj połączenia akumulatorów z zaciskami wazeliną techniczną lub smarem miedziowym w różnej postaci. W zimie jest bardzo ważny przepływ prądu, bo sprawność akumulatorów przy niskich temperaturach spada i może brakować prądu do rozruchu samochodu. | 
| 16. | Doładuj akumulatory do pełnej pojemności zawsze wtedy, kiedy jest taka możliwość, a na noc i przed każdą długą trasą zabezpiecz akumulatory przed zimnem. | 
| 17. | Sprawdź stan, czystość, pojemność i sprawność akumulatorów. Jeżeli są słabe i szybko się rozładowują, to wymień na nowe. | 
| 18. | Nie zapomnij o wyposażeniu samochodu w przewody rozruchowe. | 
| 19. | Upewnij się, że skrzynka akumulatorowa jest szczelna, żeby zabezpieczyć akumulatory przed wodą, solą i zwarciem. Akumulatory powinny być dobrze przykręcone do podstawy skrzynki akumulatorowej i unieruchomione, żeby zabezpieczyć przed przemieszczaniem się i uszkodzeniem akumulatorów. | 
| 20. | Sprawdź stan rozrusznika i jego połączeń. Sprawdź styki i zużycie rozrusznika, żeby złe połączenia nie utrudniały dopływ prądu i nie powodowały zwarć w układzie rozrusznika. | 
| 21. | Zadbaj, żeby alternator z regulatorem podawał odpowiednie napięcie ładowania na akumulator. | 
| 22. | Sprawdź stan i kompletność oświetlenia, żeby podczas długich nocy być dobrze widocznym. Uzupełnij oświetlenie podstawowe i dodatkowe, czyli halogeny przeciwmgielne, dalekosiężne i lampę cofania, żebyś wszystko widział lepiej wkoło samochodu. | 
| 23. | Sprawdź sprawność działania układu wycieraczek, a w tym luzy na przegubach napędowych, działanie silnika wycieraczek na różnych biegach oraz zużycie piór wycieraczek. Sprawny układ zapewni dobrą widoczność podczas ulewy i opadów śniegu. | 
| 24. | Skontroluj, a w razie czego uzupełnij brakujące wyposażenie obowiązkowego zestawu ADR. Nie zapomnij również wyposażyć samochodu w dodatkową lampę ostrzegawczą, 2 trójkąty ostrzegawcze, apteczkę, gaśnicę, koc termiczny. | 
| 25. | Stosuj stale w okresie zimowym dodatek do paliwa, który obniży temperaturę wytrącania się parafiny w paliwie, a tym zapobiega zablokowaniu filtrów paliwa. | 
| 26. | Opróżnij skropliny wody w separatorze paliwa i odstojnikach paliwa. Jeżeli nie posiadasz separatora wody z grzałką, to załóż go w swoim samochodzie, żeby nie dopuścić do postoju podczas niskich temperatur na dworze. | 
| 27. | Nie zapomnij wyposażyć swojego samochodu w awaryjny zestaw filtrów paliwa, żeby mróz nie spowodował postoju w trasie, na skutek zablokowania filtra paliwa parafiną. | 
| 28. | Sprawdź czy świeca płomieniowa i zawór paliwowy układu ssącego jest sprawny, żeby uzyskać łatwy rozruch silnika podczas mrozów. | 
| 29. | Sprawdź poziom płynu chłodniczego oraz temperaturę jego zamarzania. | 
| 30. | Zabezpiecz uszczelki drzwi przed przymarzaniem i uszkodzeniem olejkiem silikonowym lub wazeliną. | 
| 31. | Załóż na okres jesienno-zimowy dywaniki gumowe, żeby utrzymać czystość przed np. błotem i śniegiem. | 
| 32. | Niezbędnym wyposażeniem kierowcy na zimę jest odmrażacz do szyb i zamków. | 
| 33. | Utrzymuj w sprawności oraz wykonuj przeglądy okresowe ogrzewania postojowego. | 
| 34. | W okresie jesienno-zimowym myj samochód szamponem z dodatkiem wosku, żeby zabezpieczyć lakier przed matowieniem i ułatwić usunięcie brudu i soli przy następnym myciu. | 
| 35. | Wymień jesienią filtr kabinowy, żeby uzyskać dobrą wentylację kabiny i zapobiegać parowaniu szyb. | 
| 36. | Uzupełniaj na bieżąco płyn zimowy do spryskiwaczy i utrzymuj żelazny zapas na wypadek dużego zużycia, żeby zapewnić sobie bezpieczną jazdę i wyeliminować postoje z powodu braku płynu. | 
| 37. | Sprawdź czy działa podgrzewanie lusterek, żeby zapewnić sobie dobrą widoczność w czasie mrozów. | 
| 38. | Wykonaj przed zimą gruntowny przegląd samochodu wraz z wymianą wszystkich filtrów, żeby nie ponosić dodatkowych kosztów naprawy i holowania podczas mrozów. | 
| 39. | Może się również przydać linka holownicza podczas ekstremalnych warunków zimowych. | 
| 40. | Zapewnij sobie skrzynkę narzędziową do przechowywania powyższego wyposażenia zimowego. |