GroupAuto, G-Truck

Mapa strony

Montaż sprzęgła wentylatora chłodnic

wróć

  Sprzegło wentylatora to urządzenie sterujące włączaniem wentylatora chłodnicy. Zawór wewnątrz sprzęgła reguluje przepływ specjalnego oleju silikonowego. Olej ten służy do przekazywania momentu obrotowego silnika, obracając wentylatorem.
 
Sprzęgło wentylatora może być napędzane za pomocą paska wielorowkowego lub bezpośrednio przez silnik po zamontowaniu na wale korbowym. W zależności od potrzeby chłodzenia silnika sprzęgło reguluje prędkość wentylatora w sposób płynny, przenosząc odpowiednią moc z silnika na śmigło wentylatora.
 
Włączanie oraz sterowanie prędkością obrotową sprzęgła wentylatora może przebiegać na dwa sposoby. Pierwszy sposób regulacji pracy sprzęgła to regulacja za pomocą czujnika bimetalicznego, reagującego na temperaturę powietrza opływającego sprzęgło, natomiast drugi sposób regulacji, to regulacja realizowana za pomocą sygnałów z komputera silnika (ECU), który bierze pod uwagę temperaturę płynu chłodzącego, oleju, ciśnienie w układzie A/C oraz temperaturę otoczenia.

Sprzęgło wentylatora chłodnic jest głównym urządzeniem przekazującym część momentu napędowego i mocy z silnika na śmigło wentylatora chłodnic. Jego poprawna charakterystyka pracy oraz bezawaryjność, mają wpływ m.in. na zużycie paliwa oraz trwałość silnika, przyczyniają się do jakości eksploatacji auta ciężarowego.
Poniżej przedstawione zostały kluczowe czynności, związane z demontażem i wymianą sprzęgła wentylatora w aucie ciężarowym:
  1. przed rozpoczęciem prac związanych z demontażem sprzęgła wentylatora chłodnic, należy włączyć hamulec postojowy i wyłączyć zapłon w pojeździe,
  2. należy sprawdzić przewody elektryczne sterowania sprzęgła, czy nie występują przerwy, otarcia, itp. W przypadku uszkodzeń wymienić lub dokonać niezbędnych napraw,
    należy podłączyć komputer diagnostyczny w celu ustalenia przyczyny awarii,
  3. należy sprawdzić działanie czujnika (czujników) temperatury silnika. W przypadku nieprawidłowości należy je wymienić na nowe,
  4. należy sprawdzić działanie napinacza paska napędzającego sprzęgło (jeżeli występuje) i w razie potrzeby wymienić na nowy,
  5. należy przeprowadzić wizualną ocenę stanu technicznego chłodnic. W przypadku ich zabrudzenia z zewnątrz należy ostrożnie oczyścić żaluzje chłodnic, gdyż nieprawidłowy przepływ powietrza przez chłodnice powoduje zmianę parametrów pracy sprzęgła. Należy usunąć wszelkie dodatkowo zamontowane elementy zakłócające przepływ powietrza przez chłodnice (dodatkowe osłony podczas zimy, dodatkowe reflektory itp.). Chłodnice zakamienione, o zapchanych rurkach, nadają się do wymiany na nowe,
  6. należy sprawdzić ułożenie węży płynu chłodzącego, czy nie występują załamania zakłócające przepływ płynu chłodzącego w układzie,
  7. należy sprawdzić poziom płynu chłodzącego i w razie potrzeby uzupełnić, należy zdemontować wszystkie niezbędne elementy obudowy i osprzętu, aby umożliwić dostęp do sprzęgła wentylatora. Prace należy zawsze przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu,
  8. należy przeprowadzić oględziny starego sprzęgła wentylatora,
  9. należy odłączyć przewód sterowania jeśli to konieczne,
    należy odkręcić śruby mocujące osłonę wentylatora oraz śruby mocujące sprzęgło na wale. Ważne: zachowaj te śruby do późniejszego montażu nowego sprzęgła wentylatora,
    należy ostrożnie wyjąć z komory silnikowej osłonę wentylatora oraz sprzęgło ze śmigłem, uważając aby nie uszkodzić chłodnic,
    należy wykręcić śruby mocujące śmigło wentylatora do sprzęgła. Należy sprawdzić dokładnie, czy łopaty śmigła nie są wygięte lub pęknięte. Uszkodzone śmigło nie kwalifikuje się do naprawy – powinien być zawsze wymieniony na nowy,
  10. należy porównać wizualnie zdemontowane oraz nowe sprzęgło wentylatora by upewnić się co do średnicy, ilości i rozstawu otworów, ilości śrub, itp.
  11. należy zamontować śmigło wentylatora do nowego sprzęgła, używając do dokręcania śrub klucza dynamometrycznego, pamiętając o właściwym momencie dokręcania. Ważne: zawsze należy używać nowych śrub dołączonych standardowo do nowego sprzęgła wentylatora,
  12. przed montażem nowego sprzęgła należy oczyścić powierzchnię wału, do którego mocowane jest sprzęgło. Najmniejsze zanieczyszczenia i nierówności mogą powodować bicie sprzęgła i śmigła wentylatora,
  13. następnie należy zamontować na wale kompletne sprzęgło z wentylatorem,
  14. należy zamontować wszystkie wcześniej zdemontowane elementy, zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu,
  15. należy podłączyć złącze elektryczne jeśli występuje. Ważne: wszystkie przewody elektryczne muszą być zabezpieczone i umiejscowione w sposób prawidłowy, co zapobiegnie ich uszkodzeniu oraz awarii sprzęgła,
  16. należy się upewnić, że łopatki śmigła obracają się swobodnie wewnątrz osłony wentylatora,
  17. następnie należy podłączyć komputer diagnostyczny, aby upewnić się, że nie występują żadne kody błędów,
  18. nie wolno używać przewodów elektrycznych do przenoszenia sprzęgła
  19. sprzęgła wentylatora nie należy rozkręcać ani przerabiać,
  20. jeżeli sprzęgło wentylatora podczas montażu spadło na podłogę lub jest podejrzenie uszkodzenia mechanicznego sprzęgła – należy użyć nowego sprzęgła.
źródło: Nissens




wróć